Kundestøtte

Yale Doorman V2N

Alt du trenger å vite for å komme i gang selv

Yale Doorman V2N, så enkel å installere at de fleste hjemmefiksere klarer det. Samtlige komponenter for en komplett installasjon og manual finner du i produktpakken. Her finner du selvhjelp og en nedlastbar manual og kontakter til supporten, hvis det likevel skulle behøves.

Kom i gang med Yale Doorman FAQ

Hvilke versjoner av Yale Doorman eksisterer på markedet?

V1

Den første varianten, ble solgt mellom august 2011 og april 2013. V1 har ingen synlig merking.

V2

Introdusert i april 2013. Utvendig er enheten merket med "V2" under håndtaket. I motsetning til V1, kan V2 integreres med alarmer hos våre partnere.

V2N

Introdusert parallelt med V2 april 2016. Utvendig enhet er merket med "V2N" under håndtaket. V2N kan også integreres med alarmer hos våre partnere. V2N tok i bruk nye avrundede nøkkelbrikker i fargene svart, gul og lilla.

L3 - vår siste Yale Doorman

Introdusert på markedet i slutten av 2020. Låsen kan integreres med Yale Access-appen og kobles til ditt smarte hjem.

Om nøkkelbrikker:

  • Hvis du allerede har en V1 eller V2 og kjøper en V2N eller L3, fortsett å bruke de nøkkelbrikkene du allerede har.
  • Nøkkelbrikkene til V2N fungerer bare til V2N-låser, mens den tidligere rektangulære nøkkelbrikken med Yale Doorman-logo på, fungerer til alle versjoner av Yale Doorman.
  • For L3 kan du bruke opptil 30 nøkkelbrikker. Hvis du har et system med flere låser og kombinerer L3 og V2N, kan maksimalt 6 av nøkkelbrikkene brukes til låsene som er av V2N-modell.
Oppfyller Yale Doorman V2N kravene for en Godkjent låsenhet?

Yale Doorman V2N SSF 3522 V2 låsklasse 2A                                                                            

I en overgangsperiode i tredje kvartal 2020 kommer Yale Doorman V2N til finnes tilgjengelig med to ulike sertifikat fra FG (FG Skadeteknikk) mot klassifiseringen SSF 3522.

  • Ett eldre. sertifikat nr. 10-583 utstedt mot SSF 3522 utgave 1.
  • Ett nyere. sertifikat 20-19 utstedt mot SSF 3522 utgave 2.

Forskjellen mellom SSF 3522 utgave 1 og utgave 2 er i hovedsak nye strengere krav på kryptering i kommunikasjonen mellom låsenhetens ulike deler.

Produktet Yale Doorman V2N er uforandret men flyttes etter endringen til  låsklasse 2A. Lås produsert frem til 26.06.2020 innehar låsklasse 3 og lås produsert etter 26.06.2020 innehar låsklasse 2A etter den nye standarden.
Låsklassen som er angitt på forpakningen gjelder uansett innkjøpsdato.

Er Yale Doorman V2N fortsatt en bra lås?

Ja. Produktet er uforandret og er fortsatt sertifisert i henhold til SSF 3522 låsklasse 2A. Etter normene for lås og beslag gir ikke oppdaterte krav nødvendigvis en ny og høyere klasse. Låsklassen beholder sitt siffer og i visse tilfeller får eksisterende produkter en ny klassifisering som i dette tilfellet med Yale Doorman V2N.

Klasse 2A er lavere enn klasse 3. Kan jeg bruke en klasse 2A lås i mitt hjem?

Ja. Låsklasse 2A ble introdusert av FG i seneste utgaven av standarden. 2A beskriver lås for boliger der beskyttelsen fra utsiden er lik klasse 3, men det går an å låse opp fra innsiden med knappvrider. I klasse 3 må det være låst fra ut- og innside. Dette kalles bortesikring.

Hva gjør jeg om mitt forsikringsselskap krever låsklasse 3?

Start med å se på dine forsikringsvilkår. Om det står ”særskilte lås og alarmkrav” som tilleggskrav bør du spørre ditt forsikringsselskap. Har du Yale Doorman V2N fra før er alt OK.

Jeg har allerede en Yale Doorman V2N. Hva gjelder for meg?

Har du allerede en Yale Doorman V2N er denne klassifisert som klasse 3. Endringen har ikke tilbakevirkende kraft. Klassifiseringen som var gjeldende ved innkjøp gjelder. Står det klasse 3 på forpakningen, er det dette som gjelder.

Jeg har en Yale Doorman V2N uten knapp for bortesikring. Hvilken låsklasse gjelder for denne?

Du bor sannsynligvis i en leilighet. Det finns en variant av Yale Doorman V2N for leiligheter der muligheten for å aktivere bortesikring er fjernet. Denne varianten har hele tiden vært godkjent i Låsklasse 2A.

Kan jeg installere Yale Doorman selv?

JA, Yale Doorman er spesielt utformet for enkel installasjon, slik at den gjennomsnittlige hjemmefikseren skal klare jobben. For deg som ikke ønsker å montere selv kan jobben bli gjort av en forhandler som tilbyr montering, se våre forhandlere.

Hvilke verktøy trenger jeg for å installere Yale Doorman?

For en standardinstallasjon på en moderne dør trenger du en stjernetrekker i størrelse PH2 og en kraftavbiter. Du kan også ha behov for en låsringstang om du må tilpasse lengden på firkantpinnene. I en eldre dør kan du også ha behov for et stemjern eller en rasp.

Se installasjonsvideo her

Hvor mange elektroniske nøkkelbrikker kan jeg ha til min lås?

Du kan ha 10 stykk nøkkelbrikker, utover det kan du komplettere med fem stykk fjernkontroll.


Om du har en eldre versjon av Yale Doorman som ikke har V2 markert under håndtaket på utsiden, kan du ha 20 stykk nøkkelbrikker, samt en brukerkode.


I integrert modus går det en minnesplass til integrasjonen. Du kan altså ha ni brikker i en integrert lås.

Hva må jeg kjøpe i tillegg for å kunne styre låsen fra en app?

Yale tilbyr en løsning med appen Yale Home. Dette er en abonnementsfri løsning som i tillegg til låsstyring også kan utvides med alarmfasiliteter. Mer informasjon om denne løsningen finner du her. Fra denne siden kan du til og med "leke" med systemet og få et inntrykk av hvordan det virker (krever PC eller nettbrett i landskapsmodus).

Dersom du ønsker denne løsningen må du kjøpe en såkalt Smart Hub og en kommunikasjonsmodul for Yale Doorman. Smart Hub'en tilkobles Internett og konfigureres i appen med en brukerkonto. Når denne er online kobler en låsen opp i appen med den lilla kommunikasjonsmodulen. Hvordan dette gjøres er forklart i brukermanualen og demonstreres på denne filmen. Som nevnt ovenfor kan altså Smart Hub settes opp med alarmkomponenter også.

Det finnes også alternativer fra våre samarbeidspartnere. Fra denne lenken finner du en oversikt over hvem de er. Ønsker du mer informasjon om hvilke fasiliteter de kan tilby, henviser vi til de respektive partneres hjemmesider.

Hvordan kobler jeg Yale Doorman til en app?

Både Yale Doorman V2, V2N og Yale Doorman L3 kan styres med app. Informasjon om hvilke apper og hvilke smarthjemsystemer som er kompatible med hvilken lås, finner du i delen "Apper", hvor du også finner nedlastingslinker. Hvis du har en eldre Yale Doorman av første generasjon, kan denne ikke styres med appen eller oppgraderes til å styres med app.

Til Apper

Kan jeg ha samme nøkkelbrikke til flere lås?

Ja det kan du. En nøkkelbrikke kan programmeres opp mot seks forskjellige Yale Doorman V2 og V2N. Du må verifisere hver brikke 3 ganger på hver lås innen du går videre til neste. (Se "Hvordan veriserer jeg mine nøkkelbrikker?").

Må jeg ha en kode til min nøkkelbrikke?

Nei det trenger du ikke. Har du derimot integrert din lås med en alarm, og ønsker å skru av alarmen samtidig som du låser opp, må du ha en kode til din nøkkelbrikke.

Hva er "bortesikring"?

Det er en funksjon på låsen som gjør at det ikke går an å låse opp med knappevrideren fra innsiden. Bortesikring skal bare brukes når ingen er hjemme. Bortesikring deaktiveres når du låser opp neste gang.

Hvordan fungerer automatisk låsing?

Etter opplåsning låser døren seg automatiske etter 10 sekunder. Når døren lukkes låser døren etter 2 sekunder.

Kan jeg ha Yale Doorman på min ytterdør?

Ja. Yale Doorman er spesiellt utviklet for Skandinaviske værforhold. Den tåler kulde, varme, snø og regn, samt smuts og sand. Yale Doorman er  IP-klassifisert til IP55. Låsen har en UV-beskyttet overflate som også tåler sol og fukt under lengre perioder.


Det eneste du må tenke på er at låsens innside skal være tørr og varm.


Tips! Se våre svar om hvordan raske væromslag kan påvirke din dør, selvom låsen i seg selv ikke blir påvirket.

Hvordan programmerer jeg nøkkelbrikker?

Dette kommer an på om låsen er integrert til en app-løsning eller er offline:

Styres med app:

Dersom du benytter Yale Home appen velger du Innstillinger -> Innstillinger for Yale Doorman -> Nøkkelbrikker fra Hovedmenyen. Velg den aktuelle brukeren / nøkkelbrikken dersom du ønsker å legge til eller endre tilhørende PIN-kode. Ønsker du å slette en nøkkelbrikke, sveiper du mot venstre på linjen for den aktuelle brukeren / brikken og trykker på den røde "Slett"-knappen som nå kommer til syne.

Dersom du benytter en annen app må du sjekke med den aktuelle systemleverandøren om hvordan dette gjøres. 

Styres ikke med app (offline):

Dette er forklart på side 28 i brukermanualen (Innstillingsmuligheter). Legg merke til at døren må være åpen når du taster # MASTERKODE #. Nøkkelbrikker administreres fra menyvalg 4. Merk at for nøkkelbrikker blir du bedt om å tilegne de til en spesifikk nummerplass. Dette er for å kunne skille de forskjellige brikkene fra hverandre, slik at du i ettertid kan endre eller slette en spesifikk brikke. Noter deg derfor hvilken nummerplass du tilegner nøkkelbrikkene til!

Jeg har en dobbeldør. Vil Yale Doorman V2N passe til denne?

Dette kommer an på dobbeldørens design. For at Yale Doorman V2N skal passe i en dobbeldør må følgende tre punkter være tilfredsstilt:     

  • Den aktive døren må tilfredsstille kontrollmålene på lik linje som en enkelt dør.         
  • Den passive døren kan ikke ha innvendig fals        
  • Den passive døren må være lukket med skåter.

Dersom en eller flere av disse punktene ikke er tilfredsstilt vil ikke Yale Doorman passe i dobbeldøren.

Hva koster Yale Doorman?

Det er mange som spør oss om prisen på Yale Doorman. Det er våre forhandlere som velger hva låsen skal koste. Finn derfor aktuelle forhandlere i ditt nærområdet og hør med de hva de kan tilby. Enkelte kan også levere den ferdig montert.

En oversikt over våre Yale-forhandlere finner du her.

Hvordan rengjør jeg Yale Doorman?

Bruk en fuktig, myk klut for å fjerne fingeravtrykk. Et skånsomt rengjøringsmiddel påført en myk klut fjerner olje og skitt som har samlet seg.

Ikke bruk løsemidler eller slipende rengjøringsmidler, da dette vil ødelegge produktets beskyttende finish og opphever garantien. Merk: Unngå produkter som indikerer på etiketten at de fjerner misfarging og rust eller inneholder syrer eller etsende kjemikalier.

Hva trenger jeg for å reklamere på min Yale Doorman?

Påse at at du har forsøkt å feilsøke selv etter de metoder som finnes her på våre kundestøttesider og i din brukermanual. 


Deretter kan du kontakte Yale Support for å få hjelp med å feilsøke og løse eventuelle problemer. Pass på at du tar vare på kjøpskvitteringen. Kvitteringen må fremvises hvis du skal reklamere på produktet.


Alle reklamasjonskrav skal leveres inn så raskt som mulig og innen rimelig tid etter at feilen oppdages på ditt Yale-produkt. Vennligst kontakt din forhandler om du ønsker å reklamere på ditt produkt.

Hvor lenge gjelder garantien?

I Norge er garantitiden for Yale Doorman 2 år, men du har totalt 5 års reklamasjonsrett. Om ditt Yale-produkt slutter å fungere innenfor reklamasjonstiden som et resultat av produktfeil skal du kontakte din forhandler for å opprette en reklamasjonssak.


For at garantien skal gjelde må disse vilkåerne oppfylles for ditt Yale produkt:

  • Produktet er korrekt installert og vedlikeholdt, i samsvar med Yales installasjonsmanual som ligger i esken ved kjøpet av produktet.  
  • Produktet har ikke vært modifisert på noen måte.  Garantien gjelder ikke mekaniske feil som oppstår på grunn av slitasje, sabotasje eller uaktsomhet. 

Garantien gjelder ikke på overflatebehandlingen av ditt Yale-produkt.Vær oppmerksom på at eventuell produktgaranti kun omfatter produktfeil og gjelder ikke ved feil forårsaket av eksempelvis feilinstallasjon. Først etter godkjent reklamasjon kan et erstattningsprodukt eller nytt produkt utsendes. Yale kan ikke holdes ansvarlig for andre eventuelle tap som følge av at produktet ikke fungerer – uansett om tapet er direkte eller indirekte følgeskader.


Denne garantien gjelder kun installasjon ved bosteder i Norge og kan ikke overdras eller benyttes i andre land.

Hvordan bytter jeg koder på Yale Doorman?

Dette er nok det mest vanlige spørsmålet vi får fra dere. Derfor ønsker vi her å gi et så grundig og presist svar som mulig slik at du får full kontroll på hvordan dette fungerer.

Aller først: Doorman skiller mellom to typer koder, Masterkode og Brukerkoder.

Masterkoden legges inn når låses settes opp for første gang. Denne benyttes primært når låsen skal programmeres via kodetasteturet på utvendig del (åpne døren, tast så # MASTERKODE #, så leses hovedmenyen opp for deg). Masterkoden fungerer for øvrig også når du skal låse opp døren. Skal låsen integreres til en app-løsning må du også kjenne denne koden for å melde låsen opp i det overordnede systemet.

Brukerkoder er noe annet. Dette er koder som kun fungerer for å låse opp døren. Her kan du selv velge om dere vil ha en felles brukerkode for hele familien eller om dere vil legge opp til hver deres koder. Sistnevnte alternativ er veldig aktuelt dersom låsen integreres til en app-løsning – Da kan en i historikken i appen se hvem som kom hjem og når. Hvordan gjør en så dette da – Jo da må vi først ta utgangspunkt i om låsen din styres med app eller ikke: 

Styres med app:

Dersom låsen styres med app finnes det ikke lenger noen Masterkode. Årsaken er at du i dette tilfellet ikke programmerer låsen via kodetastaturet lenger, en benytter heretter appen eller en Mine-sider-løsning fra den aktuelle systemleverandøren.

Benytter du Yale Home appen administrerer du brukerkodene fra følgende menyvalg i appen: Fra Hovedmenyen velger du Innstillinger -> Innstillinger for Yale Doorman -> Brukerkoder. Her ser du en liste over registrerte brukere. Ønsker du å endre en brukerkode velger du den aktuelle brukeren og legger opp en ny kode. Ønsker du å slette, sveiper du mot venstre på linjen for den aktuelle brukeren og trykker på den røde "Slett"-knappen som nå kommer til syne.

Dersom du benytter en annen app må du sjekke med den aktuelle systemleverandøren om hvordan dette gjøres. 

Styres ikke med app (offline):

Vi gjør oppmerksom på at låsen må være stilt inn i Advanced Mode dersom den skal støtte registrering av brukerkoder (forklart i installasjonsfilmen vår her).

1. Administrering av Masterkode og Brukerkoder er forklart på side 22 i brukermanualen (Innstillingsmuligheter). Legg merke til at døren må være åpen når du taster # MASTERKODE #.

Masterkoden endres fra menyvalg

2. Brukerkoder administreres fra menyvalg

3. Merk at for brukerkoder du blir bedt om å tilegne de til en spesifikk nummerplass. Dette er for å kunne skille brukerkodene fra hverandre, slik at du i ettertid kan endre eller slette en spesifikk kode. Noter deg derfor hvilken nummerplass du tilegner koden til!

Hvordan angir eller endrer jeg masterkoden?

1. Angi masterkode: Når du installerer låsen og følger instruksjonene låsen gir deg, blir du bedt om å oppgi en 6-sifret masterkode. Lagre masterkoden din på et trygt sted, da sistnevnte vil være nødvendig i tilfelle endringer i låseinnstillingene dine. Se manualen på side 22 for mer informasjon.

2. Endre masterkode: Dette kan du gjøre via menyen på låsen, i advanced mode skal du velge menyvalg 2, og i easy mode skal du velge p-knappen (under batterilokket). Husker du IKKE din masterkode, må du først tilbakestille din Yale Doorman til fabrikkinnstillinger. Dette forklares i manualen på side 46-49. 

Hvordan gjenoppretter jeg låsen til fabrikkinnstillinger?

Det kan være flere årsaker til at du ønsker å tilbakestille låsen til fabrikkinnstillinger.

Eksempler på dette kan være:
1. Du har overtatt en bolig med Yale Doorman, og du vil slette alle data for å være sikker på at du har fullkontroll på alle koder og nøkkelbrikker.

2. Du ønsker ikke å benytte eksisterende app-løsning for låsen lenger eller du vil bytte til et annet systemfor å styre din Yale Doorman. Vi har laget en egen oppskrift på denne prosessen i manualen sider 46-49.

Låsetest - Hvordan gjør jeg en låsetest for å se om låsen fungerer som den skal?

1. Når døren er åpen, trykker du og holder inne sperrefallen (den lille tappen som stikker ut på låskassens stolpe). Mens du holder inne sperrefallen, lås deretter med * (V2N) eller lukket hengelås (L3) eller ved å vri på knappvrideren på innsiden.

Hvis låsen går i lås på denne testen, fungerer låsen som den skal, og det er sannsynligvis noe i dørmiljøet som forhindrer at låsen går i lås. Det er mest sannsynlig at avstanden mellom dør og dørkarm som er for stor og ikke maks. 5 mm (anbefalte er 3 mm).

2. Kan fortsatt ikke låse:

  • Avstand mellom dør og karm er maks 5 mm (anbefalt: 3 mm).
  • Kontroller at kablene ikke er skadet eller ødelagt.
  • Kontroller at kablene sitter godt i kontaktene og at pinnene i kontaktene ikke er skadet eller defekt.

Låsetest for å se om låsen fungerer som den skal - hvordan gjør jeg det?

Låsen har plutselig begynt å snakke og ønsker meg "Velkommen til Yale's elektroniske verden" hele tiden. Hva har sjedd?

Dette er et tidlig tegn på at batteriene begynner å bli dårlige. For å løse problemet skifter du helt enkelt batteriene. Mer informasjon om dette finner du fra punktet: "Hvordan bytter jeg batterier på Yale Doorman?".

Hvordan bytter jeg batterier på Yale Doorman?

Batteriene sitter montert bak et deksel på innvendig del av Yale Doorman. For å få av dette dekselet må du løsne en skrue med en umbraco-nøkkel. Denne fulgte med i esken når du kjøpte låsen, men har du mistet den kan du selvfølgelig bruke en annen i korrekt størrelse.

Batteriene er av type AA og du trenger 4 stykk. Husk å benytte alkaliske batterier på din Doorman, ikke Litium.

Monter til slutt på dekselet igjen på samme måte som du fjernet det.Vi gjør oppmerksom på at alle innstillinger bevares ved et batteribytte.

Kan en ha flere Yale Doorman i samme Home-app?

Ja, Yale Smart Hub har støtte for opptil 6 tilkoblede Yale Doorman-låser. Alle låsene må settes opp med den lilla kommunikasjonsmodulen og må derfor være innen rekkevidde for Yale Smart Hub (ca. 10 – 15 meter).

Merk at brukerkoder og nøkkelbrikker lagt inn på en lås vil fungere på alle tilkoblede lås.

Jeg har en brikke eller adgangskort fra før. Kan jeg bruke disse på Yale Doorman også?

Nei, det kan du dessverre ikke. Yale Doorman leser kun sine egne nøkkelbrikker.

Dette er blant annet av sikkerhetsmessige årsaker.

Hvordan slår jeg av lyden?

Dette kommer an på om låsen er integrert til en app-løsning eller er offline:

Styres med app:

Dersom du benytter Yale Home appen velger du Innstillinger -> Innstillinger for Yale Doorman -> Enhetsinnstillinger fra Hovedmenyen. Velg den aktuelle låsen din og velg Volumnivå (Høy / Lav / Av).

Dersom du benytter en annen app må du sjekke med den aktuelle systemleverandøren om hvordan dette gjøres. 

Styres ikke med app (offline):

Dette er forklart på side 22 i brukermanualen (Innstillingsmuligheter). Legg merke til at døren må være åpen når du taster # MASTERKODE #. Menyvalget du skal inn i er 7 i ADVANCED MODE og 4 i EASY MODE.

Mer hjelp - personlig support.

Trenger du mer hjelp enn vår selvbetjening?

Ring kundestøtte eller skriv til oss.