Support

Yale Doorman L3

Vanlige spørsmål og svar om Yale Doorman L3

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om smartlåsen Yale Doorman L3. Hvis du likevel ikke finner svar på det du trenger hjelp med, kan du prøve vår feilsøkingshjelp.

Se Yale videoer.

Se alle våre videoer!

Vi har samlet våre beste tips og råd i en rekke videoer. Du finner dem alle her!

Svar på de vanligste spørsmålene

Hvilke versjoner av Yale Doorman eksisterer på markedet?

V1

Den første varianten, ble solgt mellom august 2011 og april 2013. V1 har ingen synlig merking.

V2

Introdusert i april 2013. Utvendig er enheten merket med "V2" under håndtaket. I motsetning til V1, kan V2 integreres med alarmer hos våre partnere.

V2N

Introdusert parallelt med V2 april 2016. Utvendig enhet er merket med "V2N" under håndtaket. V2N kan også integreres med alarmer hos våre partnere. V2N tok i bruk nye avrundede nøkkelbrikker i fargene svart, gul og lilla.

L3 - vår siste Yale Doorman

Introdusert på markedet i slutten av 2020. Låsen kan integreres med Yale Access-appen og kobles til ditt smarte hjem.

Om nøkkelbrikker:

  • Hvis du allerede har en V1 eller V2 og kjøper en V2N eller L3, fortsett å bruke de nøkkelbrikkene du allerede har.
  • Nøkkelbrikkene til V2N fungerer bare til V2N-låser, mens den tidligere rektangulære nøkkelbrikken med Yale Doorman-logo på, fungerer til alle versjoner av Yale Doorman.
  • For L3 kan du bruke opptil 30 nøkkelbrikker. Hvis du har et system med flere låser og kombinerer L3 og V2N, kan maksimalt 6 av nøkkelbrikkene brukes til låsene som er av V2N-modell.
Sånn vekker du låsen Doorman L3

For å låse opp Yale Doorman L3, vekk tastaturet med hvilken som helst tast, eller tast inn opplåsingskoden direkte på tastaturet, etterfulgt av Lås opp-knappen. Yale Doorman V2 og V2N blir alltid vekket med stjernetasten (*).

Er Yale Doorman L3 en FG-godkjent lås?

Ja. Yale Doorman L3  er FG-godkjent i henhold til SSF 3522 V2 klasse 3.

Yale Doorman L3 har flere avlåsingsposisjoner. Det er bare med bortesikring aktivert at låsen oppfyller låsklasse 3 fordi låsklassen krever at den er låst både fra utsiden og innsiden. Les om bortesikring i vår dokumentasjon som gjelder denne funksjonen.

Kan jeg installere Yale Doorman selv?

Yales låser er spesielt designet for enkel installasjon, slik at de fleste hjemmefiksere enkelt kan gjøre låsinstallasjonen. For de av dere som ikke ønsker, eller har tid, er det greit å kontakte en installatør, se våre forhandlere.

Hvilke verktøy trenger jeg for å installere Yale Doorman?

En standardinstallasjon på en moderne dør behøver du en stjernetrekker i størrelse PH2 og en kraftavbiter. Du kan også ha behov for en låsringstang om du må tilpasse låsen fra å passe en høyrehengslet dør til å passe en venstrehengslet dør. I en eldre dør kan du også ha behov for et stemjern eller en rasp.


Se installasjonsvideo her

Hvor mange elektroniske nøkkelbrikker kan jeg ha til min lås?

Du kan ha 30 nøkkelbrikker og 30 brukerkoder.


Noen integrasjoner bruker en minneplassering for integrasjonen. Du kan da ha 29 koder i denne låsen.

Hva trenger jeg for å kunne kontrollere Yale Doorman L3 i en app?

Yale Doorman L3 kan brukes med Yale Access App uten ekstra tilbehør. Låser og telefoner kommuniserer direkte via BLE (Bluetooth). Start alltid med appen, og legg deretter inn koder i henhold til appens instruksjoner (Viktig: sørg for at du har døren åpen og ulåst under integrering for å unngå å bli låst ute).

Hvis du har tilgang til internettforbindelse og WiFi hjemme, kan du også koble til Yale Connect WiFi-bridge (følger med låsen) og få tilgang til alle appens funksjoner selv om du ikke er hjemme. I tillegg til Yale Access tilbys flere integrasjoner til låsen. For at det skal fungere, trenger du tilbehør fra hver integrator.

På vår side Videoer Yale Doorman L3 finner du tre korte videoer om Yale Access-appen og kobling av Yale Doorman til appen.

Se videoer Yale Access og L3

I tillegg til Yale Access tilbys flere integrasjoner til låsen, med partnerapper. For at det skal fungere, trenger du tilbehør fra din integrator.

Bruke partnerapper

Du kan også bruke Yale Doorman L3 med Yale Home-appen vår, selv om vi anbefaler Yale Access.

Bruke Yale Home-appen

Kan jeg ha samme nøkkelbrikke til flere lås?

Ja det kan du. Hvis du bruker de eldre dråpeformede nøkkelbrikkene, gjelder følgende begrensning: En enkelt nøkkelbrikke kan settes inn i opptil seks forskjellige Yale Doorman. Du må imidlertid verifisere hver nøkkelbrikke 3 ganger på hver lås før du går videre til den neste. (Se spørsmålssvar på "Hvordan bekrefter jeg nøkkelbrikkene mine?"). Hvis du bruker de nye ovale nøkkelbrikkene som fulgte med Yale Doorman L3, er det ingen grense for hvor mange låser du kan bruke nøkkelbrikken din med.

Må jeg ha en kode til min nøkkelbrikke?

Nei, du trenger ikke. Generelt kan du selv bestemme om du vil ha en nøkkelbrikke eller nøkkelbrikke + kode. Noen alarmintegrasjoner krever en kode til nøkkelbrikken for å godkjenne at låsen skrur av og på alarmen under låseoperasjonen.

Hva er "bortesikring"?

Det er en funksjon på låsen som gjør at det ikke går an å låse opp med knappevrideren fra innsiden. Bortesikring skal bare brukes når ingen er hjemme. Bortesikring deaktiveres når du låser opp neste gang.

Hvordan aktiverer jeg "bortesikring"?

Åpne døren og skyv opp bryteren på låskassens stolpe. En stemme gir nå en instruksjon om å aktivere med en nøkkelbrikke. Vis nøkkelbrikken på kortleseren, og hvis du har en PIN-kode på nøkkelbrikken, må du oppgi dette. Du kan også aktivere bortesikringen via appen.

Hvordan fungerer automatisk låsing?

Etter opplåsning låser døren seg automatiske etter 10 sekunder. Når døren lukkes låser døren etter 2 sekunder.

Med Yale Access appen kan du velge om døren skal låses automatisk umiddelbart etter lukking, eller om du ønsker forsinket automatisk låsing, da kan du velge fra 10 sekunder og opp til 30 minutter.

Kan jeg ha Yale Doorman L3 på min ytterdør?

Ja. Yale Doorman er spesiellt utviklet for Skandinaviske værforhold. Den tåler kulde, varme, snø og regn, samt smuts og sand. Yale Doorman er IP-klassifisert til IP55. Låsen har en UV-beskyttet overflate som også tåler sol og fukt under lengre perioder.

Det eneste du må tenke på er at låsens innside skal være tørr og varm.

Tips! Se våre svar om hvordan raske væromslag kan påvirke din dør, selvom låsen i seg selv ikke blir påvirket.

Hvordan bekrefter jeg nøkkelbrikkene mine?

Du trenger bare å bekrefte om du bruker eldre dråpeformede nøkkelbrikker. Bekreft nøkkelbrikkene på hver enhet umiddelbart etter programmering. Hold nøkkelbrikken tre ganger foran leseren og få grønt lys hver gang. Hvis du har flere Yale Doorman og vil bruke de samme nøkkelbrikkene til disse, er det veldig viktig å gjøre dette i riktig rekkefølge. Det er ikke mulig å programmere nøkkelbrikkene i Dør 1 og deretter fortsette direkte til Dør 2 og deretter begynne å verifisere i Dør 2. Da blir resultatet en ugyldig nøkkelbrikke når du deretter prøver å lese nøkkelbrikkene i Dør 1.

Jeg har en dobbeldør. Vil Yale Doorman L3 passe til denne?

Yale Doorman L3 er designet for å passe i doble dører takket være den smalere innvendige enheten sammenlignet med den klassiske Yale Doorman V2N.

Med dobbeldø bør du også huske på at:

- Den aktive døren må oppfylle samme standard som en vanlig enkeltdør.

- Den passive døren må kunne låses.

Hva koster Yale Doorman L3?

Mange spør oss om prisen på Yale Doorman. Det er forhandlerne våre som velger hva låsen skal koste. Finn derfor relevante forhandlere i ditt område og spør dem hva de kan tilby. Noen kan også levere den ferdig montert.

En oversikt over Yale-forhandlerne finner du her.

Hvordan rengjør jeg Yale Doorman L3?

Bruk en fuktig, myk klut for å fjerne fingeravtrykk. Et skånsomt rengjøringsmiddel påført en myk klut fjerner olje og skitt som har samlet seg.


Ikke bruk løsemidler eller slipende rengjøringsmidler, da dette vil ødelegge produktets beskyttende finish og opphever garantien. Merk: Unngå produkter som indikerer på etiketten at de fjerner misfarging og rust eller inneholder syrer eller etsende kjemikalier.

Hva trenger jeg for å reklamere på min Yale Doorman?

Forsikre deg om at du først feilsøker selv slik at det ikke er noe enkelt du kan fikse selv. Bruk denne FAQ eller se gjennom installasjonsveiledningen en gang til.


Deretter kan du kontakte Yale kundeservice eller forhandlersupport for å få hjelp til feilsøking og løsning av eventuelle problemer. Sørg for at du tar vare på kjøpskvitteringen. Kvitteringen må sendes inn når du klager.


Alle krav må sendes innen to måneder etter at mangelen ble oppdaget på Yale-produktet ditt. Ta kontakt med kjøpsstedet ditt hvis du ønsker å klage, ettersom produktklager håndteres av dem.

Hvor lenge gjelder garantien?

I Norge er garantiperioden for alle våre generasjoner av Yale Doorman 2 år, men du har totalt 5 års reklamasjonsrett. Hvis Yale-produktet ditt slutter å fungere innen garantiperioden som følge av materielle feil, kan du  kontakte kjøpsstedet for å sende inn en klage.


For at garantien skal gjelde, må disse vilkårene alltid være oppfylt for Yale-produktet ditt:

  • At produktet er riktig installert og vedlikeholdt, i samsvar med Yales installasjonsinstruksjoner du mottok på kjøpstidspunktet.
  • At produktet ikke har blitt modifisert på noen måte.Garantien dekker ikke mekaniske feil forårsaket av slitasje, skade eller uaktsomhet.
  • Garantien gjelder heller ikke for overflatebehandling av Yale-produktet ditt.

Vær oppmerksom på at enhver produktgaranti bare dekker produktfeil og ikke gjelder for feil forårsaket av for eksempel feil installasjon. Først etter en godkjent klage kan det gis utskiftningsprodukt eller nytt produkt.Yale kan ikke holdes ansvarlig for andre skader som skyldes feil på produktet ditt - enten slike tap er direkte eller indirekte følgeskader.

  • Denne garantien gjelder bare installasjon i hjem i Norge og kan ikke overføres eller brukes i andre land.
Hvordan endrer jeg innstillingene til Yale Doorman L3 når den er integrert?

Du endrer låsinnstillingene i appen fra leverandøren du bruker. For eksempel Yale Access.

Jeg skal overta et hjem med en Yale Doorman L3. Hva skal jeg være klar over?

Det er viktig å slette alle gamle brukerdata. Gjør dette via en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger som er beskrevet her i FAQ. Hvis du får en Yale Connect WiFi-bridge med kjøpet, er det viktig at selgeren også avinstallerer den i Yale Access-appen. Installer deretter Yale Access-appen på din egen telefon og følg guiden, og låsen vil være din. Hvis låsen er koblet til andre integrasjoner, er de ofte koblet til et abonnement. sjekk dette via leverandøren.

Hvis du er usikker, kan du be selgeren om å fjerne moduler og tilbakestille til fabrikkinnstillinger og la låsen være i offline modus med en masterkode som du deretter bytter ut.

Yale Access-appen vil at jeg skal oppdatere låsen

Vi oppdaterte kontinuerlig programvaren i Yale Doorman L3 og Yale Connect WiFi-bridge. Hvis ny programvare er tilgjengelig, vises et varsel i Yale Access-appen når du låser / låser den opp over telefonen. Dette kan også skje når du installerer låsen på nytt. Ny programvare kan ha blitt utgitt mens produktet var på lager. La oppdateringen gå gjennom trinnene med telefonen nær låsen. Oppdateringen skjer via telefonens BLE (Bluetooth). Store oppdateringer kan ta opptil 10 minutter. Låsen spiller en hilsen når oppdateringen er fullført. All brukerdata forblir etter oppdateringen.

Jeg får feilmeldinger når jeg låser eller låser opp

Yale Doorman L3 er en avansert smartlås og sensorer holder rede på de forskjellige delene i låsen. Noen ganger kan du få varsler når du låser eller låser opp.

Her er de vanligste:

  • Låsing fungerer ikke. Advarselssignal og en muntlig melding. Årsak: Døren er ikke helt lukket og hakereilen har ikke låst seg helt. Lås døren på nytt. Hvis dette er et tilbakevendende problem, må du sørge for at det ikke er grus og rusk ved terskelen eller noe annet som gjør at døren ikke lukkes ordentlig. Noen ganger må sluttstykket justeres.
  • Å låse opp mislykkes. Advarselssignal og muntlig melding. Årsak: Døren lukkes eller håndtaket er ikke i hvilestilling / vannrett. Slipp håndtaket og dytt på døren, låse opp igjen. Hvis dette skjer igjen, må du justere døren på samme måte som var tilfelle med en misslykket låsing
Jeg får ikke fikset håndtaket under installasjonen

Dette er vanligvis fordi du har valgt en for lang firkantpinne. Det er viktig å velge riktig lengde på firkantpinnene som er festet til håndtakene. Pinnen må ikke være kortere enn at den stikker ut fra beslaget og dermed kan føres inn i håndtaket. I tillegg må den ikke stikke ut mer enn 20 mm fra kanten på beslaget.

Pakken inneholder flere forskjellige pinner som kan kombineres for dørtykkelser i området 44 til 88 mm

Endre masterkode - slik gjør du!

Når du trenger å endre masterkoden, er det noen ting du må huske på for Yale doorman L3:

 Endre masterkode for låser koblet til Yale Access App:

Hvis din Yale Doorman L3 er koblet opp med Yale Access App, bruker du ikke en tradisjonell masterkode direkte i låsen. Låsen er isteden programmert for å brukes med appen.

Viktig: Hvis du skal koble låsen mot Yale Access-appen må du ALLTID starte programmeringen i appen og ikke lokalt på låsen. Dette gjelder uansett om det är Yale Access App eller noen av våra partner-apper.

Programmering utført direkte på låsen som; masterkode, brukerkoder og nøkkelbrikker slettes når låsen integreres mot Yale Access-appen, hvis du programmerer disse tingene direkte på låsen før du integrerer med appen. 

Koble L3 mot Access App

Endre masterkode for låser som ikke er koblet til Yale Access App:

Når du ikke har koblet Yale Doorman L3 til appen ennå, eller har tenkt å gjøre det, og KAN masterkoden din, endrer du masterkoden via menyalternativ 2 på tastaturet.Men hvis du IKKE kjenner masterkoden din, må du først tilbakestille Yale Doorman L3 til fabrikkinnstillinger:

  • Hvis du aldri har koblet Yale Dooman L3 til Yale Access-app, må du utføre en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger med reset-knappen under batteridekselet.
  • Ta ut et batteri, trykk på og hold inne reset-knappen, sett inn batteriet og vent på at låsen snakker. slipp knappen. Du trenger en binders eller penn for å få tilgang til knappen.

Hvis du derimot har koblet låsen din til Yale Access App, tilbakestill låsen ved hjelp av appen i innstillingsmenyen, velg riktig lås hvis du har flere, og velg tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.

Sånn kan værforandringer påvirke døren din og Yale Doorman L3

Om våren og høsten kan raske endringer i utetemperaturen føre til at døren din beveger seg, noe som igjen kan øke avstanden mellom dør og karm i døråpningen. For at Yale Doorman L3 skal fungere ordentlig, er den anbefalte avstanden mellom dør og karm 3 mm. Hvis Yale Doorman L3 ikke låses, kan det hende du må justere avstanden mellom dør og karm. Dette kan du gjøre ved å utbyggingsplate under sluttstykket ditt. Disse kan kjøpes hos våre forhandlere og finnes i 1mm og 2mm tykkelse.

Låsetest for å se om låsen fungerer som den skal - hvordan gjør jeg det?

1. Når døren er åpen, trykker du og holder inne sperrefallen (den lille tappen som stikker ut på låskassens stolpe). Mens du holder inne sperrefallen, lås deretter med * (V2N/Classic) eller lukket hengelås (L3) eller ved å vri på knappvrideren på innsiden.

Hvis låsen går i lås på denne testen, fungerer låsen som den skal, og det er sannsynligvis noe i dørmiljøet som forhindrer at låsen går i lås. Det er mest sannsynlig at avstanden mellom dør og dørkarm som er for stor og ikke maks. 5 mm (anbefalte er 3 mm).

2. Kan fortsatt ikke låse:

  • Avstand mellom dør og karm er maks 5 mm (anbefalt: 3 mm).
  • Kontroller at kablene ikke er skadet eller ødelagt.
  • Kontroller at kablene sitter godt i kontaktene og at pinnene i kontaktene ikke er skadet eller defekt.

Låsetest for å se om låsen fungerer som den skal - hvordan gjør jeg det?

Hvordan tilbakestiller jeg låsen til fabrikkinnstillinger?

Det kan være flere årsaker til at du ønsker å tilbakestille Yale Doorman L3 til fabrikkinnstillinger.


Eksempler på dette kan være:

  1. Du har overtatt en bolig med Yale Doorman L3, og du vil slette alle data for å være sikker på at du har fullkontroll på alle koder og nøkkelbrikker.
  2. Du ønsker ikke å benytte eksisterende app-løsning for låsen lenger eller du vil bytte til et annet systemfor å styre din Yale Doorman L3. 


Følg disse trinnene:

  • Når du har koblet låsen din til Yale Access-appen, tilbakestiller du låsen ved hjelp av appen i innstillingsmenyen, velger riktig lås hvis du har flere og velger tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.
  • Hvis du aldri har koblet Yale Dooman L3 til Yale Access, må du utføre en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger med knappen under batteridekselet. Ta ut et batteri, trykk og hold inne knappen, sett inn batteriet og vent på låsen spiller av en hilsen. Slipp knappen. Du trenger en binders eller penn for å få tilgang til knappen.
Jeg kan ikke åpne Yale Doorman L3, hva gjør jeg?

Hvis du er på innsiden, kan du alltid åpne i en nødsituasjon. Drei knappvrideren helt til den er i horisontal posisjon (forbi den posisjonen du vanligvis pleier låse opp elektronisk). Du vrir enten mot høyre eller venstre, avhengig av om du har høyre eller venstre dør. Trykk samtidig ned håndtaket og døren åpnes.


Hvis du er på utsiden, kan du lese spørsmålssvaret vårt "Hva gjør jeg hvis min Yale Doorman L3 har sluttet å fungere?for feilsøkingstips.

Hva gjør jeg hvis Yale Doorman L3 har sluttet å fungere?

Feilsøk i følgende rekkefølge:

  1.  Hvis du har tastet feil kode flere ganger på rad, vil Yale Doorman L3 låse seg i noen minutter før du kan prøve igjen.

  2. Hvis du har en integrert Yale Doorman L3, der du har angitt en tidsbegrenset gyldighet på kode, brikke eller åpning via app, kan det være at gyldigheten er utløpt. Sjekk innstillingene i appen eller på "mine sider".

  3. Hvis produktet ikke fungerer, kan du trykke på en omstartsknapp mellom batteripolene på undersiden av låsen på den utvendige delen. Dette starter produktet på nytt, men alle elektroniske innstillinger forblir.

  4. Låstest: Mens døren er åpen, trykk sperrefallen inn og hold den inne. Lås ved at trykke på låseknappen eller ved at vri på knappevrideren til låst posisjon. Fungerer låsen som den skal i denne testen, ligger feilen i dørmiljøet og ikke i låsen. Den mest sannsynlige årsaken er at avsstanden mellom låskassen og sluttstykket er for stor og ikke på 3 mm som anbefalt.

  5. Yale Doorman L3 kan fortsatt ikke låses:
    - Sjekk avstanden mellom dør og karm. Anbefalt avstand 3 mm.
    - Kontroller at kablene ikke er skadet eller ødelagt.
    - Sjekk at kontaktene er satt helt inn og at pinnene i kontaktene ikke er skadet.

  6. Værforandringer kan påvirke døren din. Om våren og høsten kan raske endringer i utetemperaturen føre til at døren din beveger seg, noe som igjen kan øke avstanden mellom dør og karm i døråpningen. For at Yale Doorman L3 skal fungere ordentlig, er den anbefalte avstanden mellom dør og karm 3 mm. Hvis Yale Doorman L3 ikke låses, kan det hende du må justere avstanden mellom dør og karm. Les mer om installasjon av Yale Doorman L3 på våre nettsider.

  7. Det kan også være fordi batterinivået er lavt. I dette tilfellet vil du motta et batterivarsel med lyd og lys i god tid. Hvis batteriet mot formodning skulle bli tomt, kan du sette et standard 9V-batteri på de to polene nederst på utsiden av låsen for å slå den på og deretter identifisere deg med nøkkelbrikke eller kode på vanlig måte.
Hvordan angir eller endrer jeg masterkode?

1. Stille inn masterkoden:

Når du installerer låsen og følger instruksjonene som låsen gir deg, blir du bedt om å legge inn en masterkode med seks sifre. Lagre masterkoden på et trygt sted, da det vil være nødvendig senere for endringer i låsinnstillingene.

2. Trenger du å endre masterkoden:

Hvis du kjenner masterkoden din når du trenger å endre den, kan dette gjøres via menyen i Yale Doorman L3, menyvalg 2.

Merk!

Hvis du har koblet låsen din til Yale Access-appen, bruker du ikke en tradisjonell masterkode. Du tilbakestiller låsen ved hjelp av appen. Se -"Hvordan tilbakestiller jeg Yale Doorman L3 til fabrikkinnstillinger?"

Påvirker min Wifi-router signalene fra Yale Smart Hub eller Connect Bridge?

Det kan den gjøre, om du opplever problemer med signalene til dine enheter (Yale Doorman L3, alarm o.s.v.), anbefaler vi å flytte Hub'en eller Connnect WiFi- Bridge til en annen posisjon lenger vekk fra routeren.

Hvorfor slår Yale Doorman L3 alarm selv om døren er lukket?

Anbefalt avatand mellom dør og karm er 3 mm. I løpet av våren og høsten kan svært skiftende utetemperaturer føre til at døren din beveger seg, noe som igjen kan føre til at avstanden mellom dør og karm øker. De bil den innebygde alarmen utløses, da den tolker bevegelsen i treverket som et inbruddsforsøk. For å løse dette må du justere døråpningen ved hjelp av hengslene eller kjøp til utbygingsplater for sluttstykket (finnes i 1mm og 2 mm tykkelse) for å minke avstanden mellom dør og karm.

Får jeg noen indikasjon på at låsen ikke kunne låses?

Ja, dette blir indikert med lyd og blinkende lys på låsen. Hvis du har låsen integrert, kan du også se en logg over dette i appen.

Hva gjør jeg hvis jeg har for høyt batteriforbruk?

Sjekk at knappvrideren fjærer tilbake av seg selv når du låser/låser opp låsen og at den ikke står fast mot høyre eller venstre. Knappvrideren skal stå helt rett (vertikalt) når du slipperknappen.  Årsaken til at knappvrideren i noen tilfeller setter seg fast i feil posisjon, skyldes vanligvis at medbringeren er for lang. Kapp medbringeren om nødvendig ett hakk ned. Forsikre deg om at nødåpningsfunksjonen fungerer etter at medbringeren er tappen ned et hakk.

En annen årsak til høyt batteriforbruk kan være dårlig kontakt med Hub- eller Connect-bridgen. Flytt disse nærmere og bruk appens funksjon for å sjekke radiosignalstyrken.

Hvordan endrer jeg innstillingene i Yale Doorman når den er integrert?

Du justerer låsinnstillingene i appen som er knyttet til låsen din. Innstillingene er ikke lenger tilgjengelige via tastaturet.

Mer hjelp - personlig support.

Trenger du mer hjelp enn vår selvbetjening?

Registrer en sak eller ring til oss.