Support

Yale Doorman L3

Kom i gang med Yale Doorman L3

Supportsider for å komme i gang med smartlåsen Yale Doorman L3, tredje generasjon av smartlåsen Yale Doorman. Samtlige komponenter for en komplett installasjon og manual finner du i produktpakken. Her finner du selvhjelp og kontakter til supporten, hvis det likevel skulle behøves.

Trinn for trinn – installere Yale Doorman L3

Yale Doorman L3 og Yale Access-appen

Kom igang med Yale Doorman L3 FAQ

Hvilke versjoner av Yale Doorman eksisterer på markedet?

V1

Den første varianten, ble solgt mellom august 2011 og april 2013. V1 har ingen synlig merking.

V2

Introdusert i april 2013. Utvendig er enheten merket med "V2" under håndtaket. I motsetning til V1, kan V2 integreres med alarmer hos våre partnere.

V2N

Introdusert parallelt med V2 april 2016. Utvendig enhet er merket med "V2N" under håndtaket. V2N kan også integreres med alarmer hos våre partnere. V2N tok i bruk nye avrundede nøkkelbrikker i fargene svart, gul og lilla.

L3 - vår siste Yale Doorman

Introdusert på markedet i slutten av 2020. Låsen kan integreres med Yale Access-appen og kobles til ditt smarte hjem.

Om nøkkelbrikker:

  • Hvis du allerede har en V1 eller V2 og kjøper en V2N eller L3, fortsett å bruke de nøkkelbrikkene du allerede har.
  • Nøkkelbrikkene til V2N fungerer bare til V2N-låser, mens den tidligere rektangulære nøkkelbrikken med Yale Doorman-logo på, fungerer til alle versjoner av Yale Doorman.
  • For L3 kan du bruke opptil 30 nøkkelbrikker. Hvis du har et system med flere låser og kombinerer L3 og V2N, kan maksimalt 6 av nøkkelbrikkene brukes til låsene som er av V2N-modell.
Sånn vekker du låsen Doorman L3

For å låse opp Yale Doorman L3, vekk tastaturet med hvilken som helst tast, eller tast inn opplåsingskoden direkte på tastaturet, etterfulgt av Lås opp-knappen. Yale Doorman V2 og V2N blir alltid vekket med stjernetasten (*).

Er Yale Doorman L3 en FG-godkjent lås?

Ja. Yale Doorman L3  er FG-godkjent i henhold til SSF 3522 V2 klasse 3.

Yale Doorman L3 har flere avlåsingsposisjoner. Det er bare med bortesikring aktivert at låsen oppfyller låsklasse 3 fordi låsklassen krever at den er låst både fra utsiden og innsiden. Les om bortesikring i vår dokumentasjon som gjelder denne funksjonen.

Kan jeg installere Yale Doorman selv?

Yales låser er spesielt designet for enkel installasjon, slik at de fleste hjemmefiksere enkelt kan gjøre låsinstallasjonen. For de av dere som ikke ønsker, eller har tid, er det greit å kontakte en installatør, se våre forhandlere.

Hvilke verktøy trenger jeg for å installere Yale Doorman?

En standardinstallasjon på en moderne dør behøver du en stjernetrekker i størrelse PH2 og en kraftavbiter. Du kan også ha behov for en låsringstang om du må tilpasse låsen fra å passe en høyrehengslet dør til å passe en venstrehengslet dør. I en eldre dør kan du også ha behov for et stemjern eller en rasp.


Se installasjonsvideo her

Hvor mange elektroniske nøkkelbrikker kan jeg ha til min lås?

Du kan ha 30 nøkkelbrikker og 30 brukerkoder.


Noen integrasjoner bruker en minneplassering for integrasjonen. Du kan da ha 29 koder i denne låsen.

Hva trenger jeg for å kunne kontrollere Yale Doorman L3 i en app?

Yale Doorman L3 kan brukes med Yale Access App uten ekstra tilbehør. Låser og telefoner kommuniserer direkte via BLE (Bluetooth) Hvis du har tilgang til internettforbindelse og WiFi hjemme, kan du også koble til Yale Connect WiFi-bridge (følger med låsen) og få tilgang til alle appens funksjoner selv om du ikke er hjemme. I tillegg til Yale Access tilbys flere integrasjoner til låsen. For at det skal fungere, trenger du tilbehør fra hver integrator.

Hvordan kobler jeg Yale Doorman til en app?

Både Yale Doorman V2, V2N og Yale Doorman L3 kan styres med app. Informasjon om hvilke apper og hvilke smarthjemsystemer som er kompatible med hvilken lås, finner du i delen "Apper", hvor du også finner nedlastingslinker. Hvis du har en eldre Yale Doorman av første generasjon, kan denne ikke styres med appen eller oppgraderes til å styres med app.

Til Apper

Kan jeg ha samme nøkkelbrikke til flere lås?

Ja det kan du. Hvis du bruker de eldre dråpeformede nøkkelbrikkene, gjelder følgende begrensning: En enkelt nøkkelbrikke kan settes inn i opptil seks forskjellige Yale Doorman. Du må imidlertid verifisere hver nøkkelbrikke 3 ganger på hver lås før du går videre til den neste. (Se spørsmålssvar på "Hvordan bekrefter jeg nøkkelbrikkene mine?"). Hvis du bruker de nye ovale nøkkelbrikkene som fulgte med Yale Doorman L3, er det ingen grense for hvor mange låser du kan bruke nøkkelbrikken din med.

Må jeg ha en kode til min nøkkelbrikke?

Nei, du trenger ikke. Generelt kan du selv bestemme om du vil ha en nøkkelbrikke eller nøkkelbrikke + kode. Noen alarmintegrasjoner krever en kode til nøkkelbrikken for å godkjenne at låsen skrur av og på alarmen under låseoperasjonen.

Hva er "bortesikring"?

Det er en funksjon på låsen som gjør at det ikke går an å låse opp med knappevrideren fra innsiden. Bortesikring skal bare brukes når ingen er hjemme. Bortesikring deaktiveres når du låser opp neste gang.

Hvordan aktiverer jeg "bortesikring"?

Åpne døren og skyv opp bryteren på låskassens stolpe. En stemme gir nå en instruksjon om å aktivere med en nøkkelbrikke. Vis nøkkelbrikken på kortleseren, og hvis du har en PIN-kode på nøkkelbrikken, må du oppgi dette. Du kan også aktivere bortesikringen via appen.

Hvordan fungerer automatisk låsing?

Etter opplåsning låser døren seg automatiske etter 10 sekunder. Når døren lukkes låser døren etter 2 sekunder.

Med Yale Access appen kan du velge om døren skal låses automatisk umiddelbart etter lukking, eller om du ønsker forsinket automatisk låsing, da kan du velge fra 10 sekunder og opp til 30 minutter.

Kan jeg ha Yale Doorman L3 på min ytterdør?

Ja. Yale Doorman er spesiellt utviklet for Skandinaviske værforhold. Den tåler kulde, varme, snø og regn, samt smuts og sand. Yale Doorman er IP-klassifisert til IP55. Låsen har en UV-beskyttet overflate som også tåler sol og fukt under lengre perioder.

Det eneste du må tenke på er at låsens innside skal være tørr og varm.

Tips! Se våre svar om hvordan raske væromslag kan påvirke din dør, selvom låsen i seg selv ikke blir påvirket.

Hvordan bekrefter jeg nøkkelbrikkene mine?

Du trenger bare å bekrefte om du bruker eldre dråpeformede nøkkelbrikker. Bekreft nøkkelbrikkene på hver enhet umiddelbart etter programmering. Hold nøkkelbrikken tre ganger foran leseren og få grønt lys hver gang. Hvis du har flere Yale Doorman og vil bruke de samme nøkkelbrikkene til disse, er det veldig viktig å gjøre dette i riktig rekkefølge. Det er ikke mulig å programmere nøkkelbrikkene i Dør 1 og deretter fortsette direkte til Dør 2 og deretter begynne å verifisere i Dør 2. Da blir resultatet en ugyldig nøkkelbrikke når du deretter prøver å lese nøkkelbrikkene i Dør 1.

Jeg har en dobbeldør. Vil Yale Doorman L3 passe til denne?

Yale Doorman L3 er designet for å passe i doble dører takket være den smalere innvendige enheten sammenlignet med den klassiske Yale Doorman V2N.

Med dobbeldø bør du også huske på at:

- Den aktive døren må oppfylle samme standard som en vanlig enkeltdør.

- Den passive døren må kunne låses.

Hva koster Yale Doorman L3?

Mange spør oss om prisen på Yale Doorman. Det er forhandlerne våre som velger hva låsen skal koste. Finn derfor relevante forhandlere i ditt område og spør dem hva de kan tilby. Noen kan også levere den ferdig montert.

En oversikt over Yale-forhandlerne finner du her.

Hvordan rengjør jeg Yale Doorman L3?

Bruk en fuktig, myk klut for å fjerne fingeravtrykk. Et skånsomt rengjøringsmiddel påført en myk klut fjerner olje og skitt som har samlet seg.


Ikke bruk løsemidler eller slipende rengjøringsmidler, da dette vil ødelegge produktets beskyttende finish og opphever garantien. Merk: Unngå produkter som indikerer på etiketten at de fjerner misfarging og rust eller inneholder syrer eller etsende kjemikalier.

Hva trenger jeg for å reklamere på min Yale Doorman?

Forsikre deg om at du først feilsøker selv slik at det ikke er noe enkelt du kan fikse selv. Bruk denne FAQ eller se gjennom installasjonsveiledningen en gang til.


Deretter kan du kontakte Yale kundeservice eller forhandlersupport for å få hjelp til feilsøking og løsning av eventuelle problemer. Sørg for at du tar vare på kjøpskvitteringen. Kvitteringen må sendes inn når du klager.


Alle krav må sendes innen to måneder etter at mangelen ble oppdaget på Yale-produktet ditt. Ta kontakt med kjøpsstedet ditt hvis du ønsker å klage, ettersom produktklager håndteres av dem.

Hvor lenge gjelder garantien?

I Norge er garantiperioden for alle våre generasjoner av Yale Doorman 2 år, men du har totalt 5 års reklamasjonsrett. Hvis Yale-produktet ditt slutter å fungere innen garantiperioden som følge av materielle feil, kan du  kontakte kjøpsstedet for å sende inn en klage.


For at garantien skal gjelde, må disse vilkårene alltid være oppfylt for Yale-produktet ditt:

  • At produktet er riktig installert og vedlikeholdt, i samsvar med Yales installasjonsinstruksjoner du mottok på kjøpstidspunktet.
  • At produktet ikke har blitt modifisert på noen måte.Garantien dekker ikke mekaniske feil forårsaket av slitasje, skade eller uaktsomhet.
  • Garantien gjelder heller ikke for overflatebehandling av Yale-produktet ditt.

Vær oppmerksom på at enhver produktgaranti bare dekker produktfeil og ikke gjelder for feil forårsaket av for eksempel feil installasjon. Først etter en godkjent klage kan det gis utskiftningsprodukt eller nytt produkt.Yale kan ikke holdes ansvarlig for andre skader som skyldes feil på produktet ditt - enten slike tap er direkte eller indirekte følgeskader.

  • Denne garantien gjelder bare installasjon i hjem i Norge og kan ikke overføres eller brukes i andre land.
Hvordan endrer jeg innstillingene til Yale Doorman L3 når den er integrert?

Du endrer låsinnstillingene i appen fra leverandøren du bruker. For eksempel Yale Access.

Jeg skal overta et hjem med en Yale Doorman L3. Hva skal jeg være klar over?

Det er viktig å slette alle gamle brukerdata. Gjør dette via en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger som er beskrevet her i FAQ. Hvis du får en Yale Connect WiFi-bridge med kjøpet, er det viktig at selgeren også avinstallerer den i Yale Access-appen. Installer deretter Yale Access-appen på din egen telefon og følg guiden, og låsen vil være din. Hvis låsen er koblet til andre integrasjoner, er de ofte koblet til et abonnement. sjekk dette via leverandøren.

Hvis du er usikker, kan du be selgeren om å fjerne moduler og tilbakestille til fabrikkinnstillinger og la låsen være i offline modus med en masterkode som du deretter bytter ut.

Yale Access-appen vil at jeg skal oppdatere låsen

Vi oppdaterte kontinuerlig programvaren i Yale Doorman L3 og Yale Connect WiFi-bridge. Hvis ny programvare er tilgjengelig, vises et varsel i Yale Access-appen når du låser / låser den opp over telefonen. Dette kan også skje når du installerer låsen på nytt. Ny programvare kan ha blitt utgitt mens produktet var på lager. La oppdateringen gå gjennom trinnene med telefonen nær låsen. Oppdateringen skjer via telefonens BLE (Bluetooth). Store oppdateringer kan ta opptil 10 minutter. Låsen spiller en hilsen når oppdateringen er fullført. All brukerdata forblir etter oppdateringen.

Jeg får feilmeldinger når jeg låser eller låser opp

Yale Doorman L3 er en avansert smartlås og sensorer holder rede på de forskjellige delene i låsen. Noen ganger kan du få varsler når du låser eller låser opp.

Her er de vanligste:

  • Låsing fungerer ikke. Advarselssignal og en muntlig melding. Årsak: Døren er ikke helt lukket og hakereilen har ikke låst seg helt. Lås døren på nytt. Hvis dette er et tilbakevendende problem, må du sørge for at det ikke er grus og rusk ved terskelen eller noe annet som gjør at døren ikke lukkes ordentlig. Noen ganger må sluttstykket justeres.
  • Å låse opp mislykkes. Advarselssignal og muntlig melding. Årsak: Døren lukkes eller håndtaket er ikke i hvilestilling / vannrett. Slipp håndtaket og dytt på døren, låse opp igjen. Hvis dette skjer igjen, må du justere døren på samme måte som var tilfelle med en misslykket låsing
Jeg får ikke fikset håndtaket under installasjonen

Dette er vanligvis fordi du har valgt en for lang firkantpinne. Det er viktig å velge riktig lengde på firkantpinnene som er festet til håndtakene. Pinnen må ikke være kortere enn at den stikker ut fra beslaget og dermed kan føres inn i håndtaket. I tillegg må den ikke stikke ut mer enn 20 mm fra kanten på beslaget.

Pakken inneholder flere forskjellige pinner som kan kombineres for dørtykkelser i området 44 til 88 mm

Kundestøtte for relaterte produkter

Mer hjelp - personlig support.

Trenger du mer hjelp enn vår selvbetjening?

Ring kundestøtte eller skriv til oss.